helmvizier polijsten

Schubert C3 helm met zonnevizier

Dit artikel gaat over zelf een kunststof helmvizier polijsten, om krasjes en ongewenste coating te verwijderen. Ik heb het getinte vizier van een Schuberth C3 systeemhelm gepolijst en weer helder gemaakt, maar het lukt ongetwijfeld ook met andere merken en modellen helmen.

Integraalhelmen en systeemhelmen zoals deze hebben steeds vaker een zonnevizier ingebouwd. Een zonnevizier is een getint, tweede vizier ónder je gewone vizier. Je kunt het vizier met een schuifje onder aan de linker onderkant van je helm laten zakken, als een zonnebril, tussen je gewone vizier en je ogen. Altijd je zonnebril bij je! Dit werk prima, ik kan niet anders zeggen.

Helaas heeft de fabrikant dit zonnevizier aan de binnenkant voorzien van een chemische coating. Volgens Schuberth is deze anti-fog coating bedoeld om beslaan tegen te gaan. De coating wordt echter na een tijdje zélf ondoorzichtig. Afwassen met zeep of afwasmiddel geeft weer een helder beeld, maar daarmee krijg je de coating niet weg. Na een tijdje wordt de coating weer melkachtig ondoorzichtig. Het is omslachtig om dat zonneschermpje er steeds uit te moeten halen, te wassen en weer netjes terug te zetten. Het is te doen maar het past allemaal maar net en de kans op beschadiging is reëel.

Je helmvizier polijsten: Hoe het niet moet

Om van die nare coating af te komen, poetste ik het binnenvizier voorzichtig met een zacht sponsje en Jif / Cif schuurmiddel. Dat was geen goed idee. Duizenden minuscule krasjes maakten het zicht er niet beter op. Deze krasjes waren zeer ondiep en niet te voelen met je nagel. Je ziet ze zelfs niet als individuele krassen als je er doorheen kijkt, maar ze maken je zicht wel troebel, geven schitteringen, etc.

Tweede poging: Schuberth om informatie vragen over het helmvizier

de krasjes in het visier van de motorhelm zijn duidelijk zichtbaar

De krassen in het visier van dichtbij, voor het polijsten.

Ik had de importeur en zelfs de fabrikant al eens gemaild maar van hen kreeg ik geen enkele reactie. Tot zover de service van een A-merk in helmen wereldwijd. Uiteraard had ik een heel nieuw helmvizier kunnen bestellen à € 45, maar een nieuw vizier zou dan weer precies dezelfde anti-fog coating en dus hetzelfde probleem hebben.

Daarom besloot ik een poging te wagen het helmvizier aan de binnenkant te polijsten, al had ik daar totaal geen ervaring mee. Ik wist niet welke soort kunststof het precies was. Er staat geen aanwijzing op op het zonne-vizier.

Via Google kwam ik op het forum van de poetsfanaten van carclean.nl terecht. Daar werd als tip gegeven het polijstmiddel Poorboy’s SSR1 finishing polish om doffe koplampen weer op te poetsen. Ik besloot mijn vizier-poets-probleem in de groep te gooien en zo kwam ik op Poorboy’s Professional Polish, in combinatie met een witte hand pad. Een polish pad is in dit geval een rond schijfje van een soort poetskatoen.

De webwinkel verkoopt het in flessen van bijna een halve liter. Dat is wel erg veel om één vizier te polijsten: Ik had maar een paar vingerhoedjes nodig. Bovendien wist ik niet zeker hoe goed het zou lukken. Ik bestelde daarom bij DetailedClean.co.uk een flesje van 120 ml en een pad voor zo’n € 15,50 inclusief verzenden.

Het resultaat is boven verwachting. Het binnenvizier is weer krasloos en helderder dan ooit. De anti-condens coating is weg zodat het zicht er niet meer door vertroebeld wordt.

Een helmvizier polijsten

Haal het vizier uit je helm en maak het goed schoon zodat er absoluut geen zand of andere scherpe deeltjes meer aan zitten. Meestal zal het genoeg zijn om het vizier af te spoelen onder de kraan. Zorg voor een zachte ondergrond, bijvoorbeeld een oude, schone vaatdoek of handdoek. Ga als volgt te werk:

  • Voorbevochtigen: Maak de pad eerst een beetje vochtig met kraanwater, om te voorkomen dat het polijstmiddel, oftewel de polish, te veel in de pad trekt. Dit voorkomt ook opdrogen tijdens het poetsen.
  • Schud het flesje met polijstmiddel, de polish, tot het een gladde, egale massa is.
  • Druppel ongeveer een theelepel polish op de pad.
  • Poets de polish met de pad in cirkelvormige bewegingen over het oppervlak van het vizier. Neem rustig de tijd en probeer het niet te forceren door heel hard te drukken of heel snel te poetsen. Het is beter er een paar minuten langer aan te besteden dan het af te raffelen, met als resultaat dat je het nog een keer moet doen.
  • Het moet wittig blijven zien van de polish. Net een halftransparant, superdun laagje is al genoeg. Vooral als je net begint met polijsten zal een deel van de polish in je pad trekken. Zorg dat de pad en het oppervlak altijd nattig blijft. Als het droog dreigt te lopen, druppel je er wat polish bij.
  • Spoel de polish onder de lopende kraan van het vizier om te zien of de krasjes al weg zijn.

Het vizier polijsten kostte mij zo’n 15 à 20 minuten. In die tijd deed ik alleen de binnenkant, want de andere kant was nog krasvrij. Wel heb ik daarna de andere kant ook een minuutje lichtjes gepolijst om er zeker van te zijn dat de anti-fog coating er af was. Want daar was het allemaal om begonnen: Het verwijderen van die mislukte coating tegen het beslaan.

Tips voor het poetsen en polijsten van helmvizieren

Deze polish is bedoeld om verweerde kunststof koplampen van auto’s en dergelijke weer helder te maken. Kun je dus niet aan de genoemde polish komen, dan kan een autospeciaalzaak of een bedrijf wat zich specialiseert in het poetsen van auto’s je vast wel aan een vergelijkbaar polijstend middel helpen. Ik heb zelfs tandpasta geprobeerd, maar dat was blijkbaar weer te fijn van structuur.

Pas op dat je geen ruwe doek of te scherp polijstmiddel gebruikt zoals schuurmiddelen voor in de keuken en badkamer, want die zijn zoals gezegd te grof en maken alleen maar meer krasjes.

Geef een reactie