Logo ontwerpen

Een van de logo ontwerpen voor Jacobs AgriRegelmatig word me gevraagd een logo te ontwerpen. Een ‘leuk’ idee voor een logo bedenken en uitwerken tot een drukklaar digitaal bestand is maar de helft van het verhaal. Het bedrijf in kwestie wil er zijn kernwaarden mee uitstralen. Het moet verwijzen naar een dienst of product, met een accent op de historie, degelijkheid, persoonlijke aandacht of innovatie. Er wordt vaak diep nagedacht over ‘details’ als de kleur.

Meestal maak ik verschillende logo ontwerpen of varianten, zodat er wat te kiezen valt. Niet iedereen beseft dat het logo automatisch ook de basis van rest van de huisstijl wordt, zoals visitekaartjes en briefpapier. Een goede vormgever geeft dan ook op het juiste moment advies. Zal het logo vooral worden gebruikt op de website en briefpapier, of moet het ook overeind blijven als het 4 millimeter hoog op de zijkant van een pen gezeefdrukt wordt?

Denk bij een logo aan de lange termijn. Het logo is waar uw ‘merk’ aan te herkennen is. Het helpt het publiek in het algemeen en uw klanten in het bijzonder uw bedrijf te herkennen uit de rest. Het helpt hen onthouden en liefst met een positieve associatie. Heeft het eenmaal een zekere bekendheid opgebouwd, dan wilt u dat niet weggooien door uw logo compleet te veranderen naar de mode van het moment.

Wat wél steeds vaker gedaan wordt, is het bedrijfslogo herontwerpen. Bedrijven als KLM of Shell stelden altijd al aan hun huisstijl bij als het te gedateerd dreigde te raken. Logo ontwerpen eens in de zoveel jaar wat bijschaven, zonder al te radicale veranderingen door te voeren zie je steeds vaker.

Geef een reactie