ULV loopt vast op Flakkee

Vliegveld Oude Tonge – Oostflakkee

ULV loopt vast op FlakkeeEen vereniging genaamd Stichting ULV Oude-Tonge met 6 actieve vliegers van ULV’s / MLA’s heeft in 2010 een vergunning voor een vliegveld op Flakkee (De vergunning spreekt van een luchthaven.) aangevraagd. Het gaat om een veld net boven Oude Tonge, aan de Schenkelweg.

Dezelfde hobbyvliegers hebben een paar jaar geleden met precies dezelfde plannen een aanvraag voor een vliegveld gedaan bij de gemeente Oostflakkee. Daar was toen grote weerstand tegen. Het is dan ook een raadsel waarom deze club nu meer kans denkt te maken.

De korte versie

De Provincie beslist of de vergunning wordt gegeven. Dit gebeurt aan de hand van zogenaamde zienswijzen. Iedereen kan een zienswijze indienen, zowel schriftelijk als mondeling. Dat kan pas nu de vergunning is opgesteld en ter inzage ligt. Zienswijzen moeten voor 11 mei 2011 binnen zijn bij DCMR Milieudienst Rijnmond, Postbus 843, 3100 AV Schiedam onder vermelding van 21162037.

Aangezien dit officiële bericht nogal onopvallend in de lokale kranten stond, leek het me een goed idee de inwoners van Oude Tonge, die er straks mee opgescheept zitten, hier op attent te maken.

Veel mensen komen niet toe aan het opstellen van een uitgebreide brief. Daarom maakte ik deze ULV-vliegveld-Nee-briefkaart. De kaart hoeft u alleen te tekenen, te frankeren en te posten.

Briefkaart zienswijze ULV vliegveld Flakkee voorkantZienswijze briefkaart ULV vliegveld Oude TongeLees verder voor de lange versie.

Informatieve raadsvergadering ULV vliegveld Oude-Tonge

De bevolking zit niet te wachten op een vliegveld omdat het veel geluidsoverlast geeft en niet alleen rond het vliegveld. Dat bleek eens te meer tijdens een speciale informatieve raadsvergadering op 15 februari 2011. Toen werd door de heer Bovy namens de Provincie Zuid-holland verteld dat het allemaal wel meeviel met de herrie. Het geluid van een op 300 meter overvliegende MLA zou te vergelijken zijn met dat van een vrachtwagen die op 150 meter afstand passeert. Bovendien zijn er regels en wetten waaraan men zich moet houden.

Later, tijdens het vragenuurtje, werd duidelijk dat dit een nogal rooskleurige voorstelling van zaken is. De vliegtuigjes mogen wettelijk namelijk ook half zo hoog, op 150 meter hoogte vliegen. Overvliegen maakt een stuk minder lawaai dan wanneer er maneuvres gemaakt worden.

Sowieso blijft het een aparte vergelijking, want nu vliegen er ook geen vrachtwagens over de polders op Goeree-Overflakkee. Als dat wel zo zou zijn, zou dat ook niet prettig klinken. Dergelijke vergelijkingen worden gebruikt om de gemoederen met bekende beelden te sussen.

De Provincie lijkt in dit geval niet helemaal objectief en gaf ook toe ‘wel een recreatief vliegveld in de provincie te willen hebben’. Gesuggereerd werd dat dit ‘positief is voor de recreatie op het eiland’. Een volstrekt idioot idee, want recreanten en toeristen komen juist naar Goeree-Overflakkee omdat het rustig en landelijk is, niet om de terreur van sportvliegtuigjes mee te maken.

Interessant is ook het antwoord op de vraag wat er gebeurt als er bijvoorbeeld gevaarlijk of onnodig hinderlijk gevlogen wordt, of als er vooraf afspraken gemaakt worden over vliegtijden en routes, die vervolgens niet nagekomen worden. (In Oude Tonge en omgeving hebben we namelijk enige ervaring met stuntpiloten die wel eens erg laag vliegen of zelfs in duikvlucht over het dorp komen.) Het antwoord van Bovy was, dat de Provincie ‘geen uitvoerende taak heeft’ en ook ‘niet snel tot intrekken van de vergunning zal overgaan’. Oftewel: Als er eenmaal een vergunning is, kunnen ULV piloten hun gang gaan. Er is niemand die ze tegenhoud als ze rare stunts uithalen of wat dan dan ook. Er bestaat wel een soort luchtvaartpolitie, maar die doet in de praktijk alleen een onderzoek bij ongelukken en dergelijke.

Camping ’t Vogelnest ligt vlak bij het vliegveld en ziet de bui al hangen. Vaste bezoekers van de camping hebben al aangegeven hun heil elders te zullen gaan zoeken als het vliegveld er komt.

Restauranthouder De Jonge van restaurant Meerzicht heeft nu al last van recreatieve vliegers, die de sfeer verpesten op zijn terras. Juist met mooi weer, ’s zomers, met vakanties en in het weekend speelt dit probleem.

Pas halverwege het vragenuurtje bleek dat de vereniging op het moment maar een half dozijn actieve leden heeft, waarvan er vijf in Rotterdam en een in de Hoeksche Waard wonen. De verontwaardiging uit de zaal was groot.

Het duurde maanden voordat de vergunning werd gepubliceerd. Dat is vreemd omdat tijdens de informatieve raadsvergadering alle details al bekend waren. Nadeel is bovendien de aandacht voor dit onderwerp verslapt. Dat is gevaarlijk omdat veel mensen die tegen een vliegveld zijn, daardoor niet in de gaten hebben dat de termijn voor het indienen van een vliegveld, verloopt.

Het kostte me aardig wat moeite om er achter te komen wanneer en waar deze Kennisgeving ontwerpbeschikking Wet Luchtvaart aangekondigd werd. Zo wist bij de Provincie pas de zesde persoon die ik te spreken kreeg, dat de publicatie van de ontwerpbeschikking, oftewel waar de vergunning ter inzage lag en het verzamelen van de zienswijzen, via de DCMR ging. Teleurstellend hoe chaotisch zo’n proces verloopt. Voor een doorsnee burger is dit nauwelijks te volgen en onnodig complex.

12 gedachten over “Vliegveld Oude Tonge – Oostflakkee”

  1. Update
    Anton Korteweg van Camping De Krammer maakte me attent op dit beknopte onderzoek naar de veiligheid van Micro Light Airplanes in Nederland door specialisten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Hieruit blijkt dat er nogal eens een dodelijk ongeluk gebeurt met ULV’s. In de periode 2001-2006 vielen 14 doden onder 500 MLA vliegers. Dat is dus 1 op 37!

    Er is dan ook heel wat aan te merken op enerzijds het gebrek aan veiligheidsregels en anderzijds het totale gebrek aan controle hierop.

    Interessant feit is dat een grote meerderheid van deze vliegtuigjes in het buitenland worden geregistreerd. De veiligheidseisen én geluidsnormen liggen daar namelijk veel lager dan Nederland. Bij de Nederlandse Inspectie is niet eens bekend wat de eisen zijn waar deze vliegtuigjes dan wel aan voldoen! Dit hebben we te danken aan het Schengen-akkoord, waardoor vrij verkeer, dus ook van ULV’s, binnen Europa afgedwongen wordt.

    Het is zelfs mogelijk in Nederland je ULV te laten ‘keuren’ door een Nederlander die gemachtigd is door de Tjechische overheid. Zo’n ‘Tjechisch’ toestel is dus nooit in Tjechië geweest, het gaat er alleen om, de Nederlandse wet te omzeilen.

    Tijdens de informatieve raadsvergadering ULV toonde de heer Bovy van de Provincie een foto van een ULV en zei dat het toeval was dat er een buitenlands (Duits) registratienummer op stond. De heer Bovy is dus niet goed op de hoogte of probeert een en ander mooier voor te doen dan het is.

  2. Vorig jaar een chaletje gekocht op camping De Grevelingen waar wij, en vele anderen, genieten van de weldadige stilte en rust.
    Moet er toch niet aan denken dat er straks steeds van die (sport)vliegtuigen over vliegen!!!

  3. geen geronk op het eens zo stille goeree. en denk eens aan de vele vogels die hier last van zullen hebben. zij worden ook in hun rust verstoord.

  4. Wij komen juist voor onze rust naar onze mooie camping, ,,De Krammer,, waar je de vogels nog hoort fluiten en de stilte kunt horen.
    Waarom blijven deze ,,vliegers niet boven Rotterdam, waar wij al genoeg herrie horen, en dit juist ontvluchten.
    Als dit doorgaat, is er nergens meer een plekje waar het rustig is

  5. Ik stoor me al jaren aan het feit dat als je de kranten niet zeer goed, en ik bedoel zeer goed volgt heel makkelijk een belangrijke publicatie zoals deze plannen mist. Zo zijn er al meerdere projecten gerealiseerd of gestart waar de lokale bevolking niets mee op schiet. Vaak was men ook niet op tijd op de hoogte van al die plannen.
    Ik kan niet begrijpen dat de provincie voorbij gaat aan de wensen van de lokale bewoners en de bezoekers, recreanten van Goeree-Overlakkee en ze zonder meer wilt opzadelen met de hobby van een paar mensen uit Rotterdam.
    Men moet ook niet voorbij gaan aan de gevolgen op lang termijn. Als de luchthaven er eenmaal is wordt het alleen maar erger. Uitbreiding op langer termijn , stap voor stap is onvermijdelijk en dan krijgen me te maken met, in mindere maten de gevolgen van Schiphol incl. de waardevermindering van de woningen.

    Mijn schoonouders wonen midden in de polder, net boven Alpen a/d Rijn, op een boerderij die al 7 generaties in de familie is..
    30 jaar geleden kon je nog vrij rustig aan de “Drecht” genieten van het buitenleven, nu moet je om de zoveel minuten wachten met je verhaal tot het vliegtuig overgevlogen is.

    Ik moet er niet aan denken dat de inwoners en de bezoekers van dit mooie eiland met zulke toestanden te maken krijgt.

    Het is al ronduit schandalig dat er ondanks de grote weerstand dit nog bespreekbaar zeker als je er van uit gaat dat maar een klein gedeelte van de bevolking en vaste recreanten op de hoogte is. De meeste gaan er van uit dat het al van de baan is ondanks de zogenaamde uitgebreide publicaties.

    Wim Seelmann

  6. Ik heb dit alles eens doorgelezen. En ook het kaartje dat in de brievenbus lag. En mijn conclusie hierop is dat het allemaal wel heel erg negatief wordt gebracht. Zelf heb ik mijn opleiding voor piloot afgerond en weet dus ook wel degelijk wat er speelt wat regels betreft. Er zijn namelijk een heel groot aantal regels waar wij ons aan moeten houden. En de meeste regels gaan over geluidsoverlast.
    Het klopt dat men minimaal 500 voet (ongeveer 150 meter) mag vliegen. Maar of dat vliegveldje er nu ligt of niet. Dat doen de vliegers hier boven flakkee toch wel. Ik zie hier regelmatig sportvliegtuigjes over komen en deze vallen niet in de categorie Ultra Light.
    Deze vliegtuigjes maken dus nog meer lawaai. En wat te denken van de grotere vliegtuigen die hier overvliegen om te komen landen op Rotterdam of Schiphol.
    Die maken hoogstwaarschijnlijk meer lawaai.
    Op de kaart die is rondgestuurd staat dat de vliegers die nu flakkee al aandoen regelmatig de regels overtreden. Nu ben ik heel benieuwd welke regels dat zijn. Want zover ik weet zijn er nog weinig vliegers die hier de regels overtreden.
    Er staat ook dat het vliegveld alleen maar groter zal worden. Nu zie ik het niet gebeuren dat er een veld als Rotterdam airport op flakkee komt te liggen. Het zal hooguit zo groot als midden-zeeland kunnen worden. En zo enorm groot is dat ook niet. Zover ik de plannen de zie moeten we denken aan zo een veldje als bij haamstede.

    Het circuitgebied ligt daarbij ook in de polder en zover ik zie is het niet schrikbarend.
    Ik ben er daarom ook niet op tegen. Flakkee heeft al zo weinig. We hebben geen trein verbinding. We moeten blij zijn met de bruggen, want anders waren we helemaal niet bereikbaar. Naar mijn mening is het een goed idee om flakkee weer eens terug op de kaart te krijgen. En voor de toeristen is het een hele mooie attractie om flakkee eens vanuit de lucht te zien. En ik kan zeggen dat is heel erg mooi om te zien.

    1. Ik gun iedereen zijn hobby. Vliegen over Flakkee is niet verboden en zover hoeft het ook niet te komen. Als het geen geluid zou maken, zou het waarschijnlijk ook niet zoveel weerstand oproepen.

      Maar als je iedereen alle ruimte geeft, komt er een moment dat de vrijheid van de één ten koste gaat van de vrijheid van de ander. Als het plezier van een kleine groep hobby-piloten ten koste gaat van het plezier van duizenden anderen, is dat niet meer redelijk. Dat vindt het overgrote deel van de mensen die ik hierover sprak.

      Meer concreet voorbeeld betreft de regels: De ULV’s mogen tot 150 meter zakken. Als ik het goed begrijp, moeten vliegtuigen die een klasse groter zijn op minstens 300 meter boven het hoogste punt blijven. Voor Oude Tonge is dat de kerktoren, die is volgens de lokale brandweer een meter of dertig.

      Vergeleken met de kerktoren moeten die vliegtuigen, daar dus nog eens tien keer de lengte van de toren boven blijven. Het is onmogelijk met het blote oog in te schatten hoe hoog ze precies zitten, maar een kind kan zien dat ze veel lager vliegen. En dus veel harder klinken. Dat gebeurt zeer regelmatig, laatste keer was afgelopen zaterdag.

      Overvliegen is één ding maar het gebeurt ook dat er een aantal rondjes gevlogen wordt, soms wel 20 minuten achter elkaar (dat is op zich natuurlijk niet verboden maar wel als dat te laag gebeurt). In het verleden heb ik zelfs meegemaakt dat er een bepaalde piloot zeer laag over de wijk duikvluchten maakte, soms meerdere achter elkaar. Ik hoef aan u als piloot niet uit te leggen dat dat een angstaanjagende belevenis kan zijn. Dat is overigens al een jaar of wat niet meer gebeurd, na contact met de piloot.

      Verder valt de overlast van de meeste vluchten op Rotterdam Airport tot nu toe mee, omdat die meestal zo hoog vliegen dat het geluid in huis nauwelijks meer te horen is.

      Het verhaal dat een vliegveld het eiland aantrekkelijker maakt is kolder. Voor vliegfanaten zijn er veel interessantere vliegvelden en voor de niet-vliegfanaten is overvliegend tuig precies wat het woord al zegt.

  7. In een recreatiegebied en in een gebied waar de flora en fauna prioriteit heeft moet men niet de rust gaan verstoren met het geronk van vliegtuigen.

  8. In oktober 2011 heb ik weer eens geïnformeerd hoe het met de vergunningaanvraag staat. Tenslotte heb je pas zekerheid als er een besluit ligt. Ik kreeg toen de volgende reactie:

    Naar aanleiding van uw verzoek deel ik u mede dat de besluitvormingsprocedureten aanzien van een eventueel MLA-vliegveld te Oude Tonge op dit moment stilligt. In een politiek-bestuurlijk besluitvormingsproces is vaak meer tijd nodigom tot een goed besluit te komen.
    Wanneer de procedure weer wordt voortgezet, is de eerstestap het vaststellen van een definitief besluit door Provinciale Staten. Voordat Provinciale Staten een besluit nemen tijdens een openbare vergadering, wordt het behandeld in de vergadering van de Commissie Verkeer & Milieu. U kunt de (openbare) vergadering van Provinciale Staten bijwonen maar u hebt geen spreekrecht, omdat tegen het besluit beroep open staat bij de Raad van State. In de commissievergadering kunt u spreekrecht aanvragen. Daartoe dient u contact op te nemen met commissiegriffier Bram Duizer (070 – 4416494, bm.duizer@pzh.nl). Dit moet minimaal twee weken voordat de vergadering van de commissie is.

    Het definitieve besluit wordt ter inzage gelegd in het gemeentehuis van uw gemeente. De ter inzage legging wordt door de provincie aangekondigd in uw plaatselijke weekblad. U kunt het besluit inzien. Indien u zich niet kunt vinden in het besluit, kunt u beroepinstellen tegen het besluit, bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State te Den Haag. De termijn daarvoor bedraagt zes weken vanaf de eerste dag van de ter inzage legging. In de advertentie (aankondiging) van de provincie staat nadere informatie hierover.
    Een hoorzitting maakt geen onderdeel uit van de besluitvormingsprocedure. Deze is dan ook niet voorzien.
    Wanneer de procedure weer wordt voortgezet, kan ik u helaasniet mededelen. Ik adviseer u via de website van de provincie [www.zuid-holland.nl] en het stateninformatiesysteem de agenda van de Commissie Verkeer & Milieu en van Provinciale Staten in de gaten te houden. Tevens adviseer ik u komend najaar uw plaatselijke weekblad in de gaten te houden.
    Hieronder treft u een link naar de website van de provincie inzake Provinciale Staten. Tevens heb ik als bijlage opgenomen een folder over Provinciale Staten.

    Ik heb later nog eens geïnformeerd maar tot op heden hebben de Provinciale Staten, zover ik weet, nooit een besluit genomen tijdens een openbare vergadering.

  9. Wat een egoïstische teksten hier, De kleine luchtvaart in Nederland wordt al jaren ontmoedigd en afgebroken door de overheid, diverse vliegvelden zijn al gesloten of er gelden ernstige beperkingen. Eindelijk weer eens een initiatief om om te vliegen en de zuurpruimen staan weer klaar met hun handtekeningenactie. Men wil rust, geen probleem lijkt mij: brommers en auto’s maken meer lawaai en komen regelmatiger voorbij dan een vliegtuigje. Maak je ook om de vogels maar geen zorgen: vanwege de rust (!) staan vliegvelden bekent om de diversiteit aan vogels en andere, soms zeer zeldzame dieren die er voorkomen.

    1. Hallo Robert. Heb je er wel eens over nagedacht waaróm de overheid de ‘kleine luchtvaart’ ontmoedigd? Het is niet, dat mensen anderen het vliegen niet gunnen, maar de irritatie van een eiland weegt zwaarder dan de hobby van een handjevol mooi-weer vliegers, die hier niet eens wonen.

      Overigens zijn er op minder dan een uur rijden van Flakkee nog minstens twee ‘kleine’ vliegvelden dus wat dat betreft houd niemand je tegen.

      Verder heb je gelijk dat brommers en auto’s ook hier regelmatig zonder de juiste uitlaat rondrijden en dat dat minstens zo irritant is, maar dat is geen reden om er dan nog maar een schepje bovenop te doen.

Geef een reactie