SEO – Zoekmachineoptimalisatie

Nu iedereen en de kat van de buren een website heeft, gaat het gevecht om de aandacht pas echt beginnen. Het besef dringt door, dat een mooie site alleen niet genoeg is. Een site kan nog zo goed in elkaar zitten, kan nog zulke interessante informatie bevatten, als hij niet gevonden wordt, heeft niemand er wat aan. Onbekend maakt onbemind. Tijd voor SEO.

Optimaliseren van de eigen site: SEO

Vrijwel iedereen gebruikt zoekmachine Google om in het astronomische aanbod te vinden wat hij of zij zoekt. Het is dus zaak, bij het lijstje zoekresultaten van Google zo hoog mogelijk te scoren. Dit kan door bij het maken van de site rekening te houden met hoe de GoogleBot naar sites kijkt. Dit heet zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Nog een paar afkortingen uit het SEO jargon:

  • SERP: Search Engine Result Page (zoekresultatenpagina)
  • SEO: Search Engine Optimalisation (zoekmachineoptimalistatie)
  • GoogleBot: de ‘robot’, eigenlijk de software waarmee Google webpagina’s indexeert
  • Uitgaande link: link vanaf de pagina naar een andere pagina/site
  • Inkomende link: link naar de eigen pagina toe
  • Anker: exact punt op een pagina
  • Penalty: Straf waardoor een site op pagina 30 of verder van de SERP terecht komt

Ooit werden interessante pagina’s door de oprichters van Google zelf geïndexeerd. Die taak is al snel overgenomen door eigen software. Deze ‘Googlebot’ leest niet alleen de teksten maar beoordeeld een site pagina voor pagina op tientallen kenmerken. Een pagina met meer tekst wordt beter gewaardeerd dan een pagina met heel weinig tekst. Een pagina met afbeelding erbij levert meer punten op. Het aanbrengen van structuur door middel van koppen, subkoppen, lijsten en dergelijke wordt ook positief beoordeeld.

SEO buiten de eigen site

Een andere manier om de relevantie van pagina’s in te schatten is door te kijken naar het aantal links wat van andere sites naar ‘binnenkomt’. Linken kan vanaf een afbeelding, maar Google ziet liever links vanaf een tekst. Zulke tekstlinks koppelen namelijk een woord of begrip aan een pagina. Op die manier probeert Google te ontdekken waar een pagina over gaat en wat de verbanden zijn. Niet alleen kun je linken naar een pagina maar meer bepaald naar een bepaald punt op een site, een zogenaamd anker.

Door met allerlei details rekening mee te houden is het mogelijk een site aanzienlijk hoger in de SERPs te krijgen. Hoe hoger ‘bij Google’, hoe meer bezoekers er via Google op je site terecht zullen komen. Maar let op: Aangezien niemand precies weet hoe Google de SERPs samenstelt, is er geen enkele garantie. Vertrouw dus geen bedrijven die garanderen een site ‘op één bij Google’ te krijgen.

Te veel SEO

De verleiding is groot om te veel te letten op de regels van Google en niet meer op wat de gebruikers graag zien. Dat is niet slim, want die bezoekers vinden je site dan wel, maar haken daarna meteen af bij gebrek aan gebruikersvriendelijkheid. Blijf dus denken als een mens, niet als een robot.

Soms ontdekken handige jongens een truc om de GoogleBot te foppen. Als dat uitkomt, bestaat de kans dat je een penalty krijgt en juist heel laag in de zoekresultaten terecht komt. Dan bereik je dus precies het omgekeerde van SEO.

Een goede website-bouwer weet wat er wel en niet geoorloofd is en zal dit ten alle tijde voorkomen, juist door SEO. Omdat de ontwikkelingen hard gaan is het zaak hier regelmatig aandacht aan te besteden.

Geef een reactie